top of page

מה זה אימון מנטלי?


כספורטאים, אני בטוח שאתם יודעים שתחרות ספורט היא אתגר פיזי וגם מאבק מנטלי. חרדות ביצוע ועוד בעיות מנטליות, מובילות לשרירים מתוחים. שרירים מתוחים דורשים יותר אנרגית תפעול. בנוסף, ספורטאי מבולבל וחרד יתקשה להגיב במהירות לאתגרים בלתי צפויים.

יש כבר עדויות מצטברות לכך שתרגילי הרגעה, הדמייה, עגינה ועוד תרגילים נוספים, עוזרים לשפר בצורה ניכרת את החוסן המנטלי ואת הביצועים בספורט.

ספורטאים שעושים שימוש קבוע באימון לחוסן מנטלי, בדרך כלל מדווחים על שיפור קיצוני, לא רק בביצועים, אלא גם בגישה מנטלית כללית, דבר שלטענתם עוזר להם להגיב בצורה קלה יותר למצבים משתנים.

אם תקראו חלק מהכתבות שנעשו בנושא, תמצאו עשרות סיפורי הצלחות של ספורטאים. לדוגמא שחקן גולף שהפסיד למעלה מ- 500 טורנירים מקצוענים. אחרי שהחל באימון מנטלי, הניצחונות לא איחרו להגיע. ישנם ספורטאים שמדווחים שאחרי שביצעו תרגילי הדמייה שונים הצליחו להכפיל את רמת הכנסתם.

מאחר וכיום מאמנים מתחילים להכיר בחשיבות של הפסיכולוגיה בספורט ורוצים לפתח ולהכניס תרגילי הדמייה והרגעה שונים לשגרת האימונים, יש חשיבות רבה להוכחות הקיימות היום לכך שדרך אימונים לחוסן מנטלי ניתן לשפר את הביצועים.

מאמנים וספורטאים רבים עדיין לא מבינים מהו החלק של האימון לחוסן מנטלי בשיפור הביצועים בספורט.

אימון לחוסן מנטלי הוא חלק מתחום גדול יותר של מדעי הספורט ובו חוקרים התנהגות אנושית בסביבה של ספורט והתועלת של אימונים מנטליים לשיפור הביצועים בספורט.

המטרה של אימון לחוסן מנטלי היא לעזור לספורטאים ולקבוצות להגיע לרמת ביצוע הכי טובה שאפשר, על ידי שיפור המיומניות המנטליות הספצפיות להצטיינות בספורט מסוים. האימון לא נועד רק כדי לעבוד עם ספורטאים בעייתיים בעלי התנהגות חריגה.

אימון לחוסן מנטלי נועד בעיקר כדי לסייע לספורטאים להסיר את המחסומים המנטליים שמונעים מהם להגיע לרמת שיא בביצוע ומיצוי פוטנציאל מקסימלי. על ידי מיקוד באסטרטגיות הנכונות להצלחה בכל תחרות, אימון לחוסן מנטלי שואף להשיג את המטרה הנעלה, של שיפור הביצועים והתמדה בביצוע.

אני נוטה להשתמש במושג "אימון לחוסן מנטלי" כי אני מאמין שספורטאים מתחברים לזה יותר ממושגים אחרים.

התפקיד שלי זה לסייע לספורטאי לפתח מיומניות מנטליות כדי להגיע לביצוע שיא. אני עובד עם ספורטאים נחושים ומחוייבים שנמצאים תחת לחץ גדול להצליח במקצוע שלהם. המטרה שלי היא ללמד את הספורטאים איך להיות יותר בטוחים, יותר ממוקדים, להיות רגועים תחת לחץ, להתאמן יותר ביעילות ולפתח תרגילים שגרתיים לביצוע לפני משחקים. אני הופך להיות שלוחת סיוע של תמיכה בספורטאי.

מאחר ואין לי אפשרות לעבוד עם כל אחד אישית, פיתחתי את "מנטל-שייפ", אימון מנטלי לאגודות ספורט ולספורטאים.

ישנו מיתוס בין ספורטאים שאומר שאימון מנטלי ואימון פיזי הם נפרדים. יש ספורטאים שחושבים בטעות שצריך קודם לעבוד על הטכניקה ומכניקה מושלמת לפני שעובדים על גישה, הלך רוח ומיומניות מנטליות.

זה כבר הוכח מדעית וזוהי גם דעתי האישית, שאין להפריד את האימון המנטלי מהפיזי בכל מקרה.

החלטות, מחשבות, תמונות ורגשות משפיעות על התנהגות מוטורית. אימון לחוסן מנטלי עוזר לספורטאים לפתח ביטחון ויכולות מיקוד במקביל לשליטה בפן הטכני של הספורט.

כתב המאמר -יואל צור - מייסד מנטל שייפ

תגיות
No tags yet.
bottom of page