top of page

מוטיבציה


מהי מוטיבציה?

מוטיבציה היא מגוון התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את התנהגות של הפרט לעבר מטרה מסוימת. לכל ספורטאי מבוגר וצעיר כאחד יש מוטיבציה שמניעה אותו לעסוק בספורט.

נוהגים להבחין בין 2 סוגים של מוטיבציה:

  • מוטיבציה פנימית

  • מוטיבציה חיצונית.

כאשר ספורטאי מונע ממוטיבציה פנימית הוא חש שהעיסוק בספורט הוא מתוך בחירה, רצון פנימי ולא רצונו או צרכיו של מישהו אחר בסביבתו. הגורם המרכזי המניע אותו הוא ההנאה ולא תוצאות הפעילות עצמה.

אדם המונע על ידי מוטיבציה פנימית עסוק בחיפוש אחר אתגרים והזדמנויות להצטיין. הוא נהנה מלמידה ומפיתוח שליטה ביכולותיו, נהנה להתרגש ולהתחרות וכן נהנה מתחושת הניצחון.

סוג המוטיבציה השני, הוא מוטיבציה חיצונית. הפעילות הספורטיבית במקרה זה נעשית על מנת להשיג מטרה מסוימת: תגמולים ופרסים שיבואו בעקבות הצלחה או הימנעות מעונשים. לעיתים ספורטאי המונע מתוך מוטיבציה חיצונית חש שגורם חיצוני ולא הוא בחרו בעיסוק הספורטיבי.

אם הספורטאי לא משיג את הניצחון שהוא מטרתו הוא עשוי לחוש מצוקה פנימית גבוהה, חוסר במוטיבציה, קושי להתמיד בתקופות קשות של עבודה ואימונים. מצבים אלו עשויים לגרום לו אף לפרוש מהפעילות הספורטיבית.

למאמן מקום מאד מרכזי באבחון מקורות המוטיבציה, ביכולת לעורר את המוטיבציה הקיימת ויותר מהכול ביכולתו לשמר אותה. מאמן שעובד בצורה נכונה יהווה גורם משמעותי ביכולתו של הספורטאי להתמיד בעיסוק בספורט ולהביא עצמו לידי מיצוי יכולותיו.

תגיות
No tags yet.
bottom of page